brāļi Lauvassirdis un Islandes vulkāni


Kad es biju aptuveni 8 vai 9 gadus vecs, es ļoti baidījos no Katlas. Astrīdas Lindgrēnas pasaka par brāļiem Lauvassirdīm bija viena no manām mīļākajām grāmatām. Kā tagad atceros, ka gulēdams vasarā uz balkona un lasīdams grāmatu, pat ļoti dzīvi iztēlojos brāļu ceļojumus un lielās bailes no Katlas. Tikpat lielas bailes kā vienam no brāļiem. Ja nemaldos, tad pat viens no bērnības nakts murgiem ir saistīts ar Katlu.  Tagad, gandrīz 30 gadus vēlāk, es uzzinu, ka Katla patiešām eksistē. Ka Katla patiešām ir tik briesmīga, kā pasakā, guļ dziļi zemē alā, bet kad pamožas, tad izverd uguņus un nonāvē cilvēkus. Katla ir vulkāns Islandē, blakus nu jau pasaulslavenajam Kā-viņu-tur-sauca-eljamalajakulam. Un draudot pamosties.

Katla. Šis vārds man likās pretīgāks, kādu es jebkad esmu dzirdējis un es viņam vaicāju – kas ir Katla? Jonatans pašūpoja galvu. Nē, Sausiņ, es zinu, ka tu jau tagad esi nobijies. Par Katlu es tagad negribu runāt, jo tad tu nevarēsi nakti gulēt. (…)

Katla iznākusi no Katlas alas – Jonatans sacīja. Tur lejā viņa gulējusi mūžīgā miegā un tā viņa bija nogulējusi tūkstošiem gadu un neviens par viņu nekā nezināja. Bet reiz kādā rītā viņa pamodusies, aizrāpusies uz Tengila pili un pūtusi nāvējošu uguni pret visiem un ikvienu. Cilvēki krituši gan pa labi, gan pa kreisi, kur vien viņa gājusi. (…)

Es gribu būt kopā ar tevi, kaut arī tas būtu pašā bezdibenī – es atbildēju. Šāds bezdibenis bija Katlas ala. Līst šādam melnam caurumam cauri bija tas pats, kas ielīst ļaunā, melnā sapnī, no kura nevar atmosties. Tas pats, kas no saules gaismas ieiet mūžīgā naktī. Visa Katlas ala bija viens vienīgs vecs, pamests pūķu miteklis. Pievildzis ar pirmatnējo ļaunumu, es domāju. Te laikam gan izšķīlušās tūkstošiem pūķu olu un no šejienes izlīduši tūkstošiem nežēlīgu pūķu, nomaitādami visu, kas tiem gadījās ceļā…

Astrida Lindgrēne “Brāļi Lauvassirdis”

3 responses to “brāļi Lauvassirdis un Islandes vulkāni

  1. hmmmm. un tur gadījumā nebija arī tāda radība kā Karma? Un vai grāmatā netika apspriests tāds koncepts kā reinkarnācija?

    • bija bija. Bija ari Karma – nezvers, kas dzīvojas udenskritumaa un beigu beigaas abi divi – Karma un Katla viens otru nobeidza savstarpejaa ciininjaa:) Mekleju ari Karmas udenskrituma inspirāciju, it kaa esot , kaut kur meksikaa, bet pārliecinošu apstiprinājumu neieguvu.
      Un bija gan reinkarnaacija, gan pashnaavibas-eitanazijas koncepts. Jaatzist, ka Lindgreene rakstija gan berniem, gan pieaugushajiem. Piemeeram, vai jus zinajat, ka Karlsons smeekeeja pippiiti uz savas jumta majinjas sliekshnja?:)

  2. Jau pie pirmajām ziņām, kur tika pieminēta Katla, atcerējos “Brāļus Lauvassirdis”. Sausiņš ir ļoti spilgti atmiņā, Jonatans kaut kā pabalējis.